fredag 15 november 2013

Bra, Stefan! Du hann före…

Jag hade tänkt att skriva en motion till Tyresö Arbetarekommun för vidare befordran till Stockholms Läns Socialdemokratiska partidistrikt. Det skulle handla om att de märkliga ekonomistiska styrsystem, typ New Public Management, som tillämpas idag inom vår gemensamma sektor måste avskaffas, för att de som arbetar inom skolan, vården, omsorgen och inte minst arbetsförmedlingen, ska få mycket större utrymme för att tillämpa sina kunskaper och erfarenheter och sitt engagemang.

Men till min stora glädje publicerar idag vår partiordförande Stefan Löfven en artikel på DN-debatt med precis det budskapet. Alltså behöver jag inte skriva någon motion. Bara instämma! Sällan har en partiordförande lyckats göra mig så överraskad, tillfredsställd och glad.

http://www.dn.se/debatt/valfardens-yrken-maste-fa-sin-frihet-och-status-ater/

Det enda bekymret är; vilken motion ska jag nu skriva? Tjaa, något kan jag nog hitta på!

Bror Perjus

2 kommentarer:

  1. Din s-bloggarkollega Joham Westerholm har som vanligt en mera kylig och granskande blick: "...så leds Stefan Löfven, av sin stab och sin ledningsgrupp av närmast förtrogna politiska experter, till att skriva en högtravande och svamligt ofärdig artikel som adresserar en intellektuell elit på Sveriges ledande debattsida, DN. En artikel så otydlig att det för en normal medlem är hart när omöjligt att använda sig av den för att övertyga sina närmaste..."
    http://mitt-i-steget.blogspot.se/2013/11/under-radarn.html

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt övertygad om att alla som arbetar i skolan, sjukvården och äldreomsorgen förstår precis vad Stefan menar. I själva verket har närmare en tredjedel av alla läkare i landet undertecknat en protest mot dagens styrsystem, ex vis New Public Management, inom sjukvården som Stefan nu underkänner. Undersköterskor, sjuksköterskor, lärare, kuratorer och andra yrkesgrupper förstår också mycket väl, vad "Thomas" inte förstår.

    SvaraRadera