Igår
framträdde i Agenda en parentes i den svenska skolans historia. En parentes som
ställt till stor skada. Jan Björklund. Det blev helt uppenbart under debatten
med Gustav Fridolin. Jan Björklund är före detta! Majoren utkämpade ett
förlorat slag, ridande på mycket trötta käpphästar. Folkpartiet måste nog också byta
partiledare.
Patetiskt och
desperat försökte han torgföra sin torftiga tes: ”Alla kan inte bli akademiker!”
Bara för att sedan påstå att ”om alla blir akademiker så fungerar inte
samhället”. Snacka om motsägelse. Om alla inte kan bli akademiker, så kan ju
inte alla – i nästa andetag – bli akademiker och "förstöra samhället"!
Tala om
akademiker-, kunskaps- och bildningsförakt!
Dessutom, möjligheten att bli akademiker innebär inte
att alla måste bli akademiker. En
liten distinktion som Jan Björklund, med sin intellektuella
kapacitet, inte lyckas ta till sig. Han påstod
vidare att det skulle bli en utslagning utan dess like från gymnasieskolan,
bara för att alla i gymnasieskolan får möjlighet att läsa in behörighet till
högskola. Ytterligare ett obegripligt argument som bara kan förklaras med hans förakt
mot arbetarklassen.
Varför
skulle elever hoppa av därför att det öppnas en möjlighet till högskolestudier?
I
verkligheten vet vi däremot att antalet sökande till yrkesförberedande
linjer i gymnasiet sjönk radikalt av precis det motsatta skälet; nämligen att Jan Björklund stängde möjligheten att gå vidare till
högskola från de linjerna. Därmed upplevdes yrkesförberedande linjer som en
återvändsgränd.
För övrigt
görs nu gymnasiet obligatoriskt.
Det går
alltså inte att hoppa av. Men framförallt innebär det att skolan följer upp
varje enskild elev och ger stöd så att alla klarar sin utbildning hela vägen
från förskolan genom gymnasiet.
Den
olycksalige före detta utbildningsministern uppvisar också ett förakt för alla
som enligt hans enhälliga dom ”inte kan bli akademiker”. Han beskriver gärna den
miljö där han själv växte upp bland textilarbetare i Skene i Västergötland som studieovänlig.
Men hans beskrivning av människorna i Skene är bara ett sätt för honom att
framställa sig själv som bättre än alla andra i Skene. Det är att sprida vidare
det gamla borgerliga föraktet för arbetare och deras barn som alltid betraktats
som obildbara av en obildad överklass, bara därför att överklassen ska få
behålla sina privilegier.
Därför ska inte alla få bli akademiker!
Jag kommer själv
från genuin arbetarklass i Jämtland. Men har faktiskt arbetat som journalist och facklig redaktör på
Västgöta Demokraten i Borås. Då träffade jag många textilarbetare. Alla hade
lätt läst in den teori som behövs för att bli major. Textilarbetarna var minst lika
intellektuella och begåvade som de akademiker jag träffat.
Inte minst var
de med och organiserade en stark arbetarrörelse, fackligt och politiskt, som med
kunskaper och bildning byggde världens bäst fungerande samhälle. Det är ett
samhälle som överklassens barn inte har tillräcklig bildning och intellektuell
förmåga för att bygga upp.
Men vi har inget emot att ge även dem den
bildningen!
Gustav
Fridolin representerade i den här debatten i Agenda förnuftet och framtiden för
den svenska skolan. Tidigt insatt stöd för elever i form av ökade lärarresurser
och mindre klasser för alla som har det svårt – även om de har rika föräldrar. Särskilda
svårigheter märks redan i förskolan. Därför ska de extra resurserna sättas in
redan där och sedan följa rakt igenom hela skolsystemet.
Exempelvis
har det visat sig att 40 procent av alla som sitter i våra fängelser har ADHD,
som bl a innebär koncentrationssvårigheter. En bra skola kan halvera antalet
kriminella i landet. Bara det kan finansiera hela skolreformen. Något som batongmormor Beatrice Ask, med sin
intellektuella kapacitet, inte förstått.
Bror Perjus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar