söndag 3 juni 2018

Horace Engdahl:

- Jag kan bli folkkär...
Fem helsidor i Svenska Dagbladet Kultur om Horace Engdahl. Jag blir nyfiken, men förstår egentligen inte riktigt varför. Jo, jag undrar förstås vem den mannen är, eller snarare vad han är ett symptom på. Jag läser hela den långa texten långsamt och funderar hela tiden på vad jag ska tycka om honom.

Känner sympati med honom när han beskrivs som en mobbad underdog, slagen blodig vid något tillfälle och transporterad till sjukhus, men motsatsen när allt fler av hans drag som arrogant  intelligenssnobb gradvis tonar fram. Två inte helt ovanliga drag hos en människa som blir utsatt och sedan ger igen mot ”massan”.

En inte helt ofarlig psykologisk cocktail – det har mänsklighetens historia visat.
Men vad ska man då tycka om Horace Engdahl? Jag vacklar fram och tillbaka, för och emot, tills jag läser det avslutande skriftliga meddelande han skickat till de journalister som arbetar med att porträttera honom.

Där skriver Horace Engdahl:
”Oavsättbara ledamöter – för Akademiens ledamöter är i realiteten oavsättbara – tar inte kommandon, har ingen `ledare´. Jag medger att detta kan vara svårt att förstå, eftersom resten av samhället fungerar genom hierarkisk underordning, ibland kallad ´demokrati´, men så är det.”

Jomenvisst, Svenska Akademien är som alla vet en rest av det kungliga enväldet, en artefakt av den gamla  svenska diktaturen som en majoritet av vårt lands befolkning fortfarande försvarar.
Gustav III skrev på 1700-talet de regler som fortfarande gäller.

Karl XVI Gustav, vår monark i tiden valåret 2018, anses fortfarande vara den som har den oinskränkta och slutgiltiga makten över Svenska Akademien. Hela svenska folket väntade andlöst på att kungen skulle ingripa och rädda Nobelpriset i litteratur och Sveriges anseende inför hela världens vitterhet.
Horace Engdahl, som allt nu tycks kretsa kring, anser att demokrati är lika med hierarkisk underordning.

Sverigedemokraterna stormar fram i opinionsmätningarna och är snart – kanske - regeringsunderlag i riksdagen.
Nazisterna behärskar 1 maj gatorna i Ludvika och Boden, snart ska de hålla tal i Almedalen, Bokmässan får de inte delta i, den här gången…

Horace Engdahl avslutar sitt meddelande till Svenska Dagbladet med en förutsägelse. ”Ibland slår det om och jag blir nästan folkkär”.
Då går det en iskall vind genom min kropp, där jag sitter och läser fastän rekordhet majsol strålar in genom fönstret och påminner om klimathotet. Har maj blivit den nya rötmånaden? Kan vår "hierarkiska underordning" ersättas av "verklig demokrati", eller någonting helt annat?

Bror Perjus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar