fredag 22 augusti 2014

Kvinnan söker argument - Han är öppen och påverkbar


Nu knackar vi dörr för fullt! Vi går från dörr till dörr. Det känns nästan obeskrivligt värdefullt och inspirerande. Överallt blir vi positivt eller vänligt bemötta.

-       -  Nej, jag röstar inte på socialdemokraterna. Mej kan du inte påverka, men lycka till ändå, säger en man med en vänlig och uppriktigt uppmuntrande blick.

Det är allvar nu! Det är alla medvetna om. Demokratin är det enda vi har. Alla har inte vår möjlighet att välja mellan olika, självständiga partier. I länder där ingen demokrati fungerar balanserar de på kanten till helvetet. Och ibland bryter helvetet ut som i östra Ukraina, Syrien, norra Irak…

Knackar på dörren till ett ganska nybyggt litet grått radhus.

-         - Kom in ropar en kvinnoröst!

Lite tvekande går jag försiktigt in i köket, in i en för mej okänd familjs intima sfär. Hon står vid spisen. En liten lintott traskar omkring på golvet.
-         
     -Har du bestämt dig för vad du ska rösta på, frågar jag rakt på sak.

-       - Nej, svarar hon.

-         - Då har jag ett väldigt bra tips, säger jag lite skämtsamt och visar min broschyr. Du kan ju rösta på socialdemokraterna!

-         - Jag har faktiskt tänkt på det, säger hon.

Sedan följer en ovanligt lång och intensiv diskussion.

Hon vill verkligen veta.

Hon arbetar med människor, i socialtjänsten och upplever dagligen hur allt fler behöver stöd på grund av den försämrade a-kassan och sjukförsäkringen. Men resurserna räcker inte till. Arbetet blir allt mer stressande. -

-Vi är nära bristningsgränser, säger hon. 

Hon känner starkt för de människor som kommer till henne. Hon vill veta vad vi socialdemokrater tänker göra. Jag svarar att vi självklart ska förbättra a-kassan och sjukförsäkringen. Det som händer nu är inte människovärdigt, det är inte värdigt det välfärdssamhälle vi byggt upp tillsammans.  
-         
     -Vi vill ha ett mera jämlikt samhälle, säger jag, med mindre orättvisor, mindre klyftor mellan rika och fattiga.

Nu kommer hennes man in i köket.
-       -  Men ett mera jämlikt samhälle vill ju alla partier ha, säger han. Du kan väl inte påstå att moderaterna vill ha mera ojämlikhet?
- De kanske inte säger det, men det är effekten av deras politik, svarar jag. Den mest högavlönade tiondelen av befolkningen har fått 25 gånger större skattesänkningar än den lägst avlönade tiondelen.

-         - Jo, men det är väl inte för att öka ojämlikheten utan för att göra samhället effektivare, invänder hennes man.

-         - Det blir inte effektivare med ökade klyftor, ökad fattigdom och ökade sociala problem, svarar jag. Det är klart att de borgerliga vill öka ojämlikheten. De säger en sak och gör något helt annat. Det är helt uppenbart. Det är de rikare som röstar på de borgerliga partierna och självklart vill de ha något tillbaka.

-         - Men socialdemokraterna vill avskaffa ROT och RUT-avdragen, invänder kvinnan. ROT var väldigt bra för oss, när vi tvingades förbättra det här huset som inte var så bra som vi trodde när vi köpte det.

-         - Nej, svarar jag. Vi ska inte avskaffa ROT och RUT. Vi vill halvera RUT-avdraget från idag 50 000 per år till 25 000 för att fler ska kunna använda det och för att vi ska undvika att det används för sådan lyx som att t ex hyra en egen bartender till hemmafester.

Och så fortsätter vi en lång stund.

Jag frågar om de har fler än ett barn. Hon lägger händerna kärleksfullt på sin mage som, det lägger jag märke till först nu, är ganska rund.
-         
      -Vi har ett barn och får snart ett till, säger hon och ler lyckligt emot mej.

Jag avslutar med att påpeka att klimatkatastroferna ökar, arbetslösheten ökar, äldreomsorgen försämras, tågtrafiken drabbas av ständiga stopp på grund av dåligt underhåll, tunnelbana och bussar är överfulla, bostadsbristen ökar, köerna till sjukvården ökar och skolresultaten sjunker.

Tyresö är en av Sveriges sämsta skolkommuner med bland de lägsta antalet lärare i förhållande till elevantal av alla kommuner i landet och en dålig bemanning också i förskolan där så många barns framtid avgörs.
-         
            -Vi måste byta regering, vi måste byta politisk ledning för landstinget och vi måste byta kommunledning i Tyresö, säger jag med eftertryck.  

Jag anar att de båda, som nyligen bildat familj har en spänstig och väldigt värdefull diskussion mellan sig om vad de ska rösta på. Kvinnan söker argument från mej mot sådant som hennes man säger. Han försöker värja sig, men han är öppen och påverkbar. Hon som arbetar med människor betonar starkare mänskliga värden och miljö och han som arbetar med maskiner betonar vikten av effektivitet i samhälle och näringsliv.

Deras argument och invändningar är djupt ärliga. De söker verkligen efter en ståndpunkt som de kan stå för inför sig själva, sina barn, det födda och det ofödda. För dem båda är valet den 14september något mycket seriöst och avgörande. Jag hoppas de kommer fram till en bra och gemensam slutsats.

Så meningsfullt kan det vara att knacka dörr, tala med människor och göra en insats för demokratin.


Bror Perjus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar