Jag är
förvånad. Socialdemokraterna hotar att förstatliga underhållet av hela det
svenska järnvägsnätet. Den största socialiseringen i Sverige i modern tid. I
ett slag blir ett 30-tal privata företag som sköter underhållet idag i
praktiken socialiserade. Det finns idag 27 medlemsföretag i Föreningen Sveriges
Järnvägsentreprenörer och kanske finns det också någon entreprenör som står
utanför föreningen.
Jag är
förvånad över att inte den borgerliga pressens förstasidor laddar upp med de största
rubrikstilar som finns, på första sidan. Jag är förvånad över att kosackerna
inte kommer ridande på sina löddriga hästar med svärden i högsta hugg. (Valet
1928 kallas än idag i Sverige för Kosackvalet, eftersom Högerpartiet - numera
Nya Moderaterna – hävdade att de ryska kosackerna skulle komma och ta den
svenske bondens sista ko om socialdemokratin segrade. )
Jag är
förvånad över att ett fullkomligt raseri inte bryter ut på de borgerliga
tidningarnas ledarsidor inför socialdemokratins grava återfall i socialism. Var
finns jämförelsen mellan Josef Stalin, Mao Tse Tung och Stefan Löfven?
Ja, jag är
förvånad…
Men, samtidigt inte alls förvånad…
Svenska
folket har redan insett vilket vanvett som privatiseringen av den svenska
järnvägen innebär. De 30 entreprenörerna har mellan sig delat upp landets
järnvägsnät. Underhållet förefaller ske lite hip som hap, utan någon egentlig
samordning, med minsta möjliga insats och största möjliga vinst till
entreprenören.
På vintern
går inte tågen på grund av kyla och snö. På sommaren spårar tågen ur på grund
av värmen som kröker rälsen. Höst och vår går tågen inte på grund av
lövansamling på rälsen. Året runt stannar tågen på grund av att
ledningskontakterna är utslitna.
Det är nu
dyrare att åka tåg än att åka flyg. Och ändå räcker pengarna inte till ett
ordentligt underhåll av järnväg och tåg.
Nu är det så
illa att den danska järnvägen inte vill kopplas samman med den svenska med risk
för att drabbas av förseningar och strul; ja hela Europas järnvägsnät
förefaller på väg att kopplas bort från det svenska.
De privata
vinsterna går före!
Därför
skulle ett ramaskri från högerpartierna i regeringen, jätterubriker i den
borgerliga pressen och fördömanden på ledarsidorna enbart leda till att just
järnvägen hamnar i centrum för valrörelsens slutskede – vilket skulle hjälpa de
rödgröna partierna till en betryggande valseger och egen majoritet i riksdagen.
Därav
tystnaden!
Det
socialdemokratiska löftet om ett förstatligande av järnvägens underhåll och tio
nya statliga miljarder till underhållet göms undan med små rubriker på
tidningarnas innersidor. Ännu ett
elände som den borgerliga regeringen ställt till med på grund av sin hysteriska
privatiseringsiver, skattesänkar- och nedrustningspolitik. Kanske det allra tydligaste exemplet på de skador som privatiseringsivern ställt till med.
Bäst att
hålla tyst!
Bror Perjus
Vänta du det tar ett par dar att slipa sablarna och sadla de vilda kosackhästarna
SvaraRadera