tisdag 26 augusti 2014

Var är kosackerna, svärden och de löddriga hästarna - Jag är förvånad, eller inte...?!

Jag är förvånad! Eller också är jag inte alls förvånad…

Jag är förvånad. Socialdemokraterna hotar att förstatliga underhållet av hela det svenska järnvägsnätet. Den största socialiseringen i Sverige i modern tid. I ett slag blir ett 30-tal privata företag som sköter underhållet idag i praktiken socialiserade. Det finns idag 27 medlemsföretag i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer och kanske finns det också någon entreprenör som står utanför föreningen.

Jag är förvånad över att inte den borgerliga pressens förstasidor laddar upp med de största rubrikstilar som finns, på första sidan. Jag är förvånad över att kosackerna inte kommer ridande på sina löddriga hästar med svärden i högsta hugg. (Valet 1928 kallas än idag i Sverige för Kosackvalet, eftersom Högerpartiet - numera Nya Moderaterna – hävdade att de ryska kosackerna skulle komma och ta den svenske bondens sista ko om socialdemokratin segrade. )

Jag är förvånad över att ett fullkomligt raseri inte bryter ut på de borgerliga tidningarnas ledarsidor inför socialdemokratins grava återfall i socialism. Var finns jämförelsen mellan Josef Stalin, Mao Tse Tung och Stefan Löfven?

Ja, jag är förvånad…

Men, samtidigt inte alls förvånad…

Svenska folket har redan insett vilket vanvett som privatiseringen av den svenska järnvägen innebär. De 30 entreprenörerna har mellan sig delat upp landets järnvägsnät. Underhållet förefaller ske lite hip som hap, utan någon egentlig samordning, med minsta möjliga insats och största möjliga vinst till entreprenören.

På vintern går inte tågen på grund av kyla och snö. På sommaren spårar tågen ur på grund av värmen som kröker rälsen. Höst och vår går tågen inte på grund av lövansamling på rälsen. Året runt stannar tågen på grund av att ledningskontakterna är utslitna.

Det är nu dyrare att åka tåg än att åka flyg. Och ändå räcker pengarna inte till ett ordentligt underhåll av järnväg och tåg.

Nu är det så illa att den danska järnvägen inte vill kopplas samman med den svenska med risk för att drabbas av förseningar och strul; ja hela Europas järnvägsnät förefaller på väg att kopplas bort från det svenska.

De privata vinsterna går före!

Därför skulle ett ramaskri från högerpartierna i regeringen, jätterubriker i den borgerliga pressen och fördömanden på ledarsidorna enbart leda till att just järnvägen hamnar i centrum för valrörelsens slutskede – vilket skulle hjälpa de rödgröna partierna till en betryggande valseger och egen majoritet i riksdagen.  

Därav tystnaden!

Det socialdemokratiska löftet om ett förstatligande av järnvägens underhåll och tio nya statliga miljarder till underhållet göms undan med små rubriker på tidningarnas innersidor. Ännu ett elände som den borgerliga regeringen ställt till med på grund av sin hysteriska privatiseringsiver, skattesänkar- och nedrustningspolitik. Kanske det allra tydligaste exemplet på de skador som privatiseringsivern ställt till med.

Bäst att hålla tyst!


Bror Perjus

1 kommentar:

  1. Vänta du det tar ett par dar att slipa sablarna och sadla de vilda kosackhästarna

    SvaraRadera