onsdag 4 december 2013

Major Jan Björklund som en Karl XII med nödmynt och misär

Resultaten i den svenska skolan har sjunkit i 20 års tid, säger Jan Björklund när han kommenterar de katastrofala siffrorna i Pisa-undersökningen. Det stämmer nog. Men för 20 år sedan, 1991-1994, hade Sverige en borgerlig regering. Carl Bildt var statsminister och Per Unckel (m) utbildningsminister. Då släpptes privata intressen fria att etablera skolor och ta ut obegränsade vinster på ett sätt som är omöjligt i alla andra länder, utom möjligen i Chile. Och nu försämras skolresultaten i just Chile och Sverige snabbare än i något annat land, ja Mexico också... 

Björklund skyller de sjunkande resultaten på kommunaliseringen av skolan som genomdrevs 1989 med Göran Persson (s) som utbildningsminister. Men kommunaliseringen blev misslyckad på grund av den efterföljande privatskolereformen och det snabbt växande antalet privatskolor som gjorde det möjligt, främst i borgerligt styrda kommuner, att börja sortera elever med sämre utgångsläge i vissa skolor och privilegierade elever i andra skolor. Därför ökar nu skolsegregeringen i Sverige snabbare än i andra länder. Och det är enligt experterna bakom Pisa-rapporten en huvudorsak till de sjunkande skolresultaten.

I Sydkorea som har de bästa resultaten får ”duktiga” elever hjälpa mindre ”duktiga”. Den integrerade skolmiljön fungerar bättre än den segregerade. Men i Björklunds skola uppmanas de ”duktiga” att dra och lämna de mindre ”duktiga” i sticket! Han vill ha elitskolor, typ Lundsberg, fast helst utan strykjärn…
 
En annan orsak till de sjunkande resultaten i svenska skolor är den brutala ekonomiska kris som också drabbade Sverige under Carl Bildts borgerliga regeringsperiod i början av 1990-talet. Den ekonomiska krisen var dels ett resultat av ekonomisk släpphänthet under tidigare borgerliga regeringar 1976-1982 och av ekonomins globalisering som accelererade under 1980-talet för att drabba Sverige med full kraft 1992. Men det är också en del av den borgerliga politiska ideologin att kapitalet ska släppas fritt att operera hur som helst, på finansmarknaden såväl som i skolan.

Den ekonomiska krisen tvingade fram nedskärningar på i stort sett alla områden, tyvärr också inom skolan, med minskande lärartäthet och färre skolsköterskor, kuratorer, bibliotekarier och vaktmästare. När så socialdemokratin lyckats att någorlunda återställa svensk offentlig ekonomi så förlorades regeringsmakten åter till borgerligheten i valet 2006. Historien visar hur förödande det är att över huvud taget släppa in de borgerliga i regeringskansliet.

Jan Björklund blev utbildningsminister. Han har i hög grad bidragit till att ytterligare försämra skolresultaten. Hans allvarligaste misstag är med all säkerhet hans närmast hysteriska reformiver, som skapat byråkrati, stress, oro och ständiga kast i skolornas arbetsvillkor. Dessutom har den borgerliga regeringen prioriterat kraftiga skattesänkningar, mest till de högst avlönade, istället för att rejält öka lärartätheten och antalet vuxna i skolorna.

Efter sju års borgerligt regerande sjunker nu skolresultaten i allt snabbare takt och Jan Björklund förklarar att hans nya skolreformer inte ska ge bättre skolresultat förrän i slutet av det här decenniet, alltså fram emot år 2020. Men en skolminister, som efter sju års regerande med allt sämre skolresultat, lovar ytterligare sju år med ännu sämre resultat i skolan borde omedelbart få sparken.

En utbildningsminister som försöker slå i svenska folket att han behöver fjorton år på sig, 2006-2020, för att förbättra den svenska skolan borde rimligen inte kunna sitta kvar. Den enda orsaken till att han sitter kvar är nog hans höga tonläge och självsäkra, auktoritära framtoning, trots att det mesta runt omkring honom håller på att krackelera. Mina tankar går osökt till tidigt 1700-tal, Karl XII och nödmynten.

För övrigt finns det ingenting som talar för att Björklunds reformer, den elitistiska, auktoritära, karriäristiska, allt mer ojämlika och orättvisa skolan, verkligen är en bättre skola för någon. Allt talar för att det är en sämre skola för alla och för hela samhället. Resultaten sjunker för både ”duktiga” och mindre ”duktiga” elever. I praktiken begär Björklund mandat för att få försämra skolresultaten i ytterligare sju år, fram till 2020.

Bror Perjus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar