”Är det moraliskt rätt att genom nya regler, piska
eller morot ”tvinga” högpresterande att gå i klasser med många lågpresterande,
för att de sämsta inte ska bli ännu sämre?”
Hanne Kjöller svarar självklart nej på sin egen
fråga idag i DN.
Hon har som bekant en konsekvent elitistisk människosyn.
Hon är ständigt bekymrad över de privilegierades svåra situation. Hon har dessutom en statisk
människosyn. Lågpresterande är lågpresterande. Högpresterande är
högpresterande.
Den inledande frågan används ständigt som ett förment
dräpande argument av alla som försvarar segregeringen, friskolorna och det fria
skolvalet, som för många inte alls är så fritt. Men Kjöller och andra försvarare
av segregeringen begriper inte att
argumentet kan användas precis tvärt om - spegelvänt!?
Kanske är det en intellektuell brist hos dessa debattörer som visar att de är något mindre högpresterande än de själva tror?
Den inledande frågan kan lika gärna ställas såhär:
”Är det moraliskt rätt att genom nya regler, piska
eller morot, ”tvinga” lågpresterande att gå i klasser med enbart många
lågpresterande, för att de allra bästa ska kunna bli ännu bättre?”
Sedan vänder ändå Kjöller på klacken och kritiserar "curlingföräldrar
från elitfamiljer som gör sina barn en björntjänst” genom att välja ”extremsegregerade
överklasskolor”.
Alltså; Segregerade skolor är okej, bara de inte är ”extremsegregerade”.
För att ”inte göra livet allt för svårt för oss
själva, måste vi” nämligen, fortsätter hon, ”lära oss att stå ut med kantiga och lågpresterande”
som – underförstått – förekommer överallt i samhället och ställer till med
problem och svårigheter för oss välartade och högpresterande.
Alltså; för Kjöller handlar det uteslutande om ”oss
själva” inte om dom där ”lågpresterande”.
Hon diskuterar utifrån ett statiskt vi- och
dom-samhälle och ett konsekvent överklassperspektiv.
Det bästa man kan säga om Hanne Kjöller är att hon
provocerar tankeverksamheten, men dessvärre på ett djupt obehagligt sätt.
Huvudargumentet mot friskolorna och det fria skolvalet
är att det sammanhållna skolsystemet generellt och allmänt fungerar bättre för
lärandet och socialiseringsprocessen för alla och därmed för samhället som
helhet.
Det jämlika samhälle som socialdemokratin strävar
efter fungerar bättre intellektuellt, kulturellt, socialt och ekonomiskt än det
ojämlika samhälle som borgerligheten strävar efter att genomföra.
Bror
Perjus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar