Åman fortsätter:
”Den svenska skolan har sannolikt skadats mer av
ryckigheten, det ständiga missnöjet och alla de motsägelsefulla beskeden om vad
som måste göras än av någon enskild förändring.”
Ja, det är en insikt vi haft ganska länge.
Socialdemokratin är inte oskyldig. Under Göran Perssons ledning genomfördes en kommunaliseringen
av tvivelaktigt värde. Riktigt olycklig blev kommunaliseringen emellertid sedan
i kombination med Carl Bildts högerregerings så kallade friskolereform och
införande av skolpeng i början av 1990-talet.
Därmed började skolsegregationen att accelerera i
allt högre tempo.
När så de negativa effekterna började bli tydliga så
tog Jan Björklund kommandot över skolfrågorna och som utbildningsminister
började han en närmast hysterisk reformverksamhet, där den ena reformen
snubblade över den andra.
”Många av de konkreta förändringar som genomdrivits
har i praktiken underminerat lärarnas ställning ännu mer,” fortsätter Johannes
Åman, som också med rätta kritiserar ”arbetstidens reglering” som initierades
under en socialdemokratisk regering.
I sin krönika refererar Åman till en oerhört
ambitiös utvärdering som gjorts av John Hatties, en forskare från Nya Zeeland
som gått igenom över 800 så kallade metastudier om skolan och själv tillbringat
åtskillig tid i klassrum. Den yttersta syntesen av Hatties rapport verkar vara vikten
av återkoppling mellan lärare och elever och framförallt då ”återkopplingen
från eleven till läraren”.
Tänk, att det tror jag också!
Det tycks vara det allra viktigaste att lärarna lär
sig se och lyssna till varje enskild elev och att utifrån detta lyssnande
utveckla en fungerande dialog som skapar intresse och öppnar de ungas sinnen för
värdet av kunskaper. I ett sådant perspektiv framstår råpluggande, betygshets,
ständiga prov och test, dokumentation och rapporter som kontraproduktivt.
Dessutom blir segregationens destruktiva effekter
tydliga. En skola som bygger på effektiv dialog mellan lärare och elever,
mellan elever och elever och mellan lärare och lärare kräver många olika
erfarenheter och utgångspunkter.
Bror
Perjus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar