Vaken, mitt i natten, tänker jag på fyra kvinnor som gjort starkt intryck
på mig.
Min mor, förstås. Jag beundrade min mor. Det gör nog de flesta. Min
mor var en mycket stark kvinna som höll ihop vår familj under svåra
förhållanden. I vår familj rådde inte jämställdhet. Där rådde matriarkat. Min
far lämnade varje vecka ifrån sig sin lön till henne. Trots starka vredes- och våldsutbrott
så fogade han sig alltid. Det var mor som bestämde. Våldet fick vika sig för
förnuftet.
Margot Wallström, Sveriges utrikesminister, som så oerhört
nyskapande formulerat begreppet ”en feministisk utrikespolitik” och därigenom
lyft fram alla världens kvinnor och deras avgörande betydelse för fred och
utveckling för alla världens folk.
Michele Obama, som med sina ord ”When they go low, we go high” i USAs
presidentvalrörelse blev den perfekta motsatsen till Donald Trumps sätt att
vara och leva, en av manlighetens lågvattenmärken.
Madeleine Albright, den tidigare utrikesministern i USA, som sa att
”det finns en särskild plats i helvetet reserverad för kvinnor som inte ställer
upp för kvinnor”.
Och en av mina grundläggande övertygelser är att kvinnans
frigörelse, jämställdhet och feminism är avgörande i kampen för ”Det jämlika
samhället”.
Ordet jämlikhet använder vi när vi diskuterar den ekonomiska
klyftan mellan de som tjänar mera och de som tjänar mindre.
Ordet jämställdhet använder vi för att beskriva den ekonomiska
klyftan mellan kvinnor och män.
Men båda de orden har givetvis också en mycket
bredare innebörd för oss. Det handlar om makt, livsvillkor, status, oberoende,
trygghet, ja även hållbar ekonomisk utveckling o s v.
Sedan har vi ordet feminism som också handlar om
jämställdhet. Men feminismen är en mera utvecklad, genomtänkt och
sammanhängande ideologi.
Feminism säger att
ojämställdhet inte enbart beror på enskilda individers uppträdande mot varandra,
utan säger också att orättvisor mellan kvinnor och män till stor del
upprätthålls av maktstrukturer i samhället. Därför är ordet feminism betydligt
mera kontroversiellt än det mera utslätade begreppet jämställdhet.
Men det finns som bekant många
kvinnor som har mycket högre löner och bättre ställning i samhället än många
män. Större delen av världens manliga befolkning lever också under fattigdom
och misär – det säger feminismen ingenting om.
Därför är begreppet jämlikhet
mera övergripande och heltäckande. Jämställdhet och feminism är ett delvärde av begreppet jämlikhet. Jämställdhet
säger att klyftorna ska minska mellan män och kvinnor, men jämlikhet säger att
klyftorna ska minska mellan alla människor.
Kampen för ett feministiskt
samhälle är därmed också och ändå en kamp för ett jämlikt samhälle, eftersom
det generellt är kvinnan som tjänar mindre, har sämre arbetsvillkor, lägre
löner och oftast en underordnad ställning i familjen.
Kvinnan har allmänt tvingats till underordning sedan tidernas begynnelse,
antagligen och ursprungligen som ett resultat av mannens större fysiska styrka,
alltså våldet som maktmedel.
Därmed kan man också se kampen
för feminismen som demokratins kamp mot våldet och ett av de avgörande medlen i
kampen för ”Det jämlika samhället”.
Det är därför som vi är några
i Tyresö Arbetarekommun som verkar för att såväl socialdemokraternas landstingspolitiska
handlingsprogram i Stockholms Län som det kommunalpolitiska programmet i Tyresö
ska ”genomsyras av ett feministiskt synsätt”- logiskt eftersom vi redan har en
feministisk utrikespolitik och en feministisk regering och varvade listor,
varannan kvinna och varannan man i alla politiska val.
Det hävdar jag som överlevde
min barndom tack vare att det rådde matriarkat i min familj.
Bror Perjus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar