lördag 18 oktober 2014

Niklas Nordström, ena sekunden förtroendevald socialdemokrat, i nästa sekund lobbyist!

Förvåningen och upprördheten var stor när det avslöjades att förre SSU-ordföranden Niklas Nordström var delägare i PR-byrån Prime, som fått fyra miljoner kronor från Svenskt Näringsliv för att styra Socialdemokraternas eftervalsanalys 2010 i ”tillväxtvänlig” riktning och förmå partiet att gå mer åt höger.

Trots den historien blev Nordström senare vald till socialdemokraternas kommunalråd i Luleå. Här om dagen riktade han hård kritik mot den nya rödgrönrosa koalitionen i Stockholms Stad för beslutet att stänga Bromma flygplats senast år 2022.

Nu avslöjar Kent Werne i Dagens Arena att Niklas Nordström inte bara är kommunalråd i Luleå. Han är också ordförande i styrelsen för intresseorganisationen Svenskt Flyg, där det också sitter representanter för tunga företag inom flygbranschen som SAS, Braathens Aviation, Saab AB, GKN Aerospace, Swedavia och Svenska Regionala Flygplatser. Nordström säger själv till reklambranschens tidning Resumé att han har ett ”lobbyuppdrag för Svenskt Flyg”.

GKN Aerospace ingår, liksom Wallenbergkontrollerade Saab AB, i det globala militärindustriella komplexet. På sin hemsida skriver GKN att företaget "deltar i de flesta större civila och militära programmen". Koncernen levererar delar till flertalet av världens största tillverkare av såväl militära som civila flygplan och raketer, exempelvis Lockheed, Boeing, Airbus, Pratt & Whitney och Mitsubishi. Braathens Aviation är ett internationellt flygbolag ägt av norrmannen Per G. Braathen och hans familj. 

Socialdemokratin är arbetarrörelsens politiska gren som ska tillvarata löntagarnas politiska intressen, som ofta står i direkt motsättning till arbetsgivarna och det privata kapitalets intressen. Därför är bekymmersamt när allt fler framträdande socialdemokrater går direkt från sina politiska uppdrag till lukrativa uppdrag för det privata näringslivet.

Det kan på goda grunder misstänkas att de redan som aktiva politiker inte fullt ut delar arbetarrörelsens värderingar och målsättning. Men mycket värre är det när fortfarande aktiva socialdemokratiska politiker, som Niklas Nordström, uppenbarligen sitter på dubbla stolar och fullkomligt struntar i den allvarliga intressekonflikten.
-         
            - Jag har inte gjort något uttalande för Svenskt Flyg. Jag har uttalat mig som kommunalråd i Luleå och som socialdemokrat. Det är många politiker som har olika roller och man uttalar sig i den roll som man uttalar sig i. Ibland kommer jag också att agera i rollen som ordförande i Svenskt Flyg och när jag gör det kommer jag att berätta det, säger Niklas Nordström till Dagens Arena.

Det är ett häpnadsväckande och nonchalant uttalande. 

Niklas Nordström tycks tro att han när som helst kan byta skepnad och den ena sekunden uttala sig som socialdemokrat, för att i nästa sekund uttala sig som lobbyist för i huvudsak privatkapitalistiska ägar- och vinstintressen, där det till och med ingår koncerner som tillverkar krigsmateriel.

Socialdemokratiska politiker måste lyssna till det enskilda näringslivets ägare och även förhandla med dem ibland. Inte minst gäller det ägarna till de stora globala koncernerna som har mycket stort, dessvärre allt för stort, inflytande över ekonomi och sysselsättning för ett enskilt land och globalt. Men då är det desto viktigare att socialdemokrater förhandlar med fullständig integritet och oberoende vilket är omöjligt om man har starka gemensamma intressen med sin förhandlingsmotpart.

Stefan Löfven har, med all rätt, kritiserat moderaternas förre partiledare Fredrik Reinfeldt för hans uttalande om näringslivet som ett ”särintresse”. Näringslivet som helhet med alla anställda är inget särintresse. Däremot är de privata ägarna till enskilda koncerner, företag och branscher ett ”särintresse”. De strävar efter att maximera sina vinster även på bekostnad av skattebetalare och anställda.

Men det är något helt annat än att enda stunden företräda socialdemokratiska väljare, för att strax därefter gå över till andra sidan och uppträda som lobbyist för privatkapitalistiska intressen.

Förtroendevalda inom socialdemokratin ska hålla armlängds avstånd till det privata kapitalets företrädare och särskilt då till de mycket mäktiga globala koncernernas ägare.  
Bror Perjus



2 kommentarer:

  1. Bevarandet av Bromma flygplats var från början ett högerprojekt från moderaterna, som nu verkar ha fått med sig en massa lättlurade s-politiker runt om i landet. Den underutnyttjade tredje landningsbanan på Arlanda skulle kunna användas för småflyget, som var det ursprungliga motivet för att behålla Bromma. Marktransporterna mellan Arlanda och centrala Stockholm skulle kunna förbättras avsevärt om man (som Vänsterpartiet föreslår) förstatligar anslutningsbanan mellan flygplatsen och Norra stambanan och utser en offentlig huvudman för flygplatstågen (A-train).

    Det är tekniskt möjligt att fördubbla turtätheten för Arlandatågen från var 20:e till var 10:e minut, och då kan den parallella busstrafiken (som kör var 10:e minut läggas ner). Denna busstrafik inrättades som den borgerliga regeringens svar på att ett privat bolag (A-train) fick monopol på tågrafiken till flygplatsen. Med ett förbindelsespår Stäket - Rotebro (söder om Arlanda) mellan Mälarbanan, som nu byggs ut till fyra spår, och Norra stambanan skulle det finnas en alternativ körväg för både tågen till Arlanda och norrut, Dessutom kan varannat pendeltåg på Västeråsbanan få Arlanda som slutdestination.

    Sett på längre sikt bör dock Norra stambanan byggas ut till sex spår i bredd fram till delningspunkten mellan Uppsalabanan och Arlandabanan, anordnade i två grupper om tre spår vardara med en plattformsbredd mellan språgrupperna. Detta skulle ge ett oerhört driftsäkert järnvägssystem, med möjlighet att utöka till ett Arlandatåg var 3:e minut. Med höjning av toppfarten från nuvarande 200 km/h till 280 km/h kan körtiden mellan Stockholm C och Arlanda södra (den första stationen inom flygterminalområdet) nedbringas från 18 minuter idag till 12 minuter. Detta slår Bromma, om man dessutom betänker hur mycket vägkapacitet som frigörs på E4:an för taxiresor till /från Arlanda.

    Arlanda är inte idag inte ens Nordens största flygplats, räknat i starter och landningar eller antal passagerare. Det råder alltså inget tvivel om att den borgerliga regeringens experiment med att låta ett privat bolag både bygga Arlanda-järnvägen och fungera som huvudman för flygplatstågen har hämmat flygplatsens utveckling och skapat onödiga miljöbelastningar i luften, genom uppsplittringen av flygtrafiken på två flygplatser i Stocholms-området. De förväntade miljövinsterna med järnväg till Arlanda har bara till en ringa del infriats, genom den omfattande busstrafiken.

    Att Niklas Nordström inte företräder Luleå kommuns intresse framgår därav att Luleå är den 4:e största destinationen, mätt i antal passagerare, som reser till från /Arlanda, medan Luleå inte ens finns med bland de 10:e största destinanionerna till /från Bromma.

    Med bästa möjliga teknik för att bygga flygplan ger ett stort flygplan mindre utsläpp per transporterade passagerare jämfört med om samma antal passagerare tranpsorteras med två eller flera mindre flygplan. Som destinantion för reguljärflyget nyttjas Bromma mest till destinanioner, där fjärrtågen borde vara ett mer konkurrenskraftigt alternativ, såsom Sundsvall, Östersund, Ronneby (Karlskrona) och Ängelholm (Helsingborg).

    SvaraRadera
  2. När Mikael Oscarsson, som då var ordförande för anti-abortorganisationen Ja till Livet blev invald i riksdagen för kd, som nyligen på sitt riksting hade tagit ställning för fri abort, tvingades Oscarsson av dåvarande pariledaren Alf Svensson att avsäga sig ett av uppdragen, då de enligt Svensson var oförenliga. Man kan inte vara för något i den ena rollen och nästa sekund vara mot samma sak i en annan roll. S borde ställa samma slags utlimatum till Niklas Nordström. Det har inte gått en månad efter valet, och med en överhängande risk för omval, börjar i rollen som lobbyist driva en kampanj mot sitt eget parti till förmån för Moderaterna.

    NN hade varit värdelös för kapitalisterna som lobbyist, om han inte hade uppfattats som en person med socialdemokratiska värderingar, även när han talar för Moderaterna, mot betalning från Svenskt Flyg. Som jag visat i ovanstående kommentar, talar han inte för Luleå kommuns intressen. Han har likväl fått med sig ledande socialdemokrater, utan några nämnvärda insikter i flygplatsproblematiken i Stockholm, i olika andra perifera delar av landet att tala mot sina egna kommuners intressen, även de. Det är sådant som sänker väljarnas förtroende för socialdemokratin.

    Om det verkligen vore så (vilket det inte alls är) att en nedläggning av Bromma skulle sänka Stocholm som huvudort för den centrala förvaltningen och central mötesplats för alla möjliga sammankomster, skulle ju inte det vara något negativt för andra delar av landet. Tvärtom.

    Gotland har stora problem med högsäsong för besöksnäringen under en enda månad av året, och en djup lågsäsong resten av året. För attt ta sig med flyg till Gotland från t.ex. Luleå måste man byta buss i centrala Stocholm, i stället för en kort promenad genom inrikesterminalen på Arlanda. Nordström verkar ju ha lurat med sig en ledande S-politiker på Gotland.

    Och det är alltid samma lurendrejeri, när lobbyisterna är i farten. De hotar med rena undergången för en kommun, som inte stödjer lobbyisternas krav, men utlovar rena himmelriket, om lokala politiker stödjer kraven. Det förekommer konsultarvoden på mycket stora summor. Det gäller alla trafikslag, men gemensamt är att det handlar om mycket dyra trafikprojekt - med inte sällan våldsamt överdriven trafiknytta. Det ska inte döljas att "stockholmsintresset" gör på samma sätt.

    Innan järnvägen till Arlande byggdes, var jag motståndare eftersom jag inte tyckte att järnvägsinvesteringar skulle användas till att stödja ett konkurrerande trafikslag. Men nu är den järvägen byggd, och även tredje landningsbanan på själva flygplatsen. I det läget används Bromma både för att splittra flygsystemet och rycka undan underlaget för en mycket konkurrenskraftig tågtrafik på medellånga avstånd (upp till c:a 50 mil).

    Som jag skrev i föregående kommentar har den borgerliga regeringen förstört satsningen på Arlanda genom att göra järnvägen dit till ett experiment, som gått ut på att låta ett privat bolag bygga och äga en järnväg och dessutom köra tågen i egen regi (avser A-train) samt ta betalt av andra tågbolag för att köra på järnvägen. De tvingas dessutom göra det, för att stödja det privata bolaget, som äger järnvägen. Därför anser jag bestämt att denna järnväg, som är den enda järnvägen i hela Sverige, utom rena industrispår och museijärnvägar, som har någon annan ägare än staten.

    Det är emellertid risk att vanliga gotlänningar går på sina politikers falsarier. En bussbiljett Bromma - Stocholm city kostar 75 kr (vilket i.o.f.s. är dyrt för en resa inom Stocholms kommun), men billigt jämfört med en bussbiljett från Arlanda, som kostar 120 kr och jämfört med en tågbiljett med A-train, som kostar 260 kr. Det är ju tydligt att A-train (precis som vissa oseriösa taxibolag) har som filosofi att ta ut överpriser av utländska besökare, som inte har bra koll på växlingskurserna, i stället att transportera många passagerare.

    SvaraRadera