söndag 8 maj 2011

Stupstock som healing

Jag är imponerad! De borgerliga tidningarnas försvar för den sittande regeringens historiska sociala reform är sååå retoriskt effektivt.
Reformen i korthet. Tusentals simulanter behöver inte längre ligga hemma och slötitta på TV. Nu kan alla gå ut och jobba! Alla har fått helt nya friska krafter, tack vare en stupstock i sjukförsäkringen.
Stupstock som healing!
Du lame, ta din säng och gå!
Även om antalet arbetslösa redan är 400 000 så finns det ändå 50 000 lediga jobb för cancersjuka, diabetiker, epileptiker och rullstolsbundna med knäckt ryggrad.
En av reformens mest lysande försvarare är Hanne Kjöller, ledarskribent i Dagens Nyheter.
Onsdagen den 4 maj avslöjar hon att ”ingen seriös forskare sätter likhetstecken mellan sjukfrånvaro och sjukdom”.
Varför har ingen tidigare, i denna snedvridna debatt, talat med någon seriös forskare om detta obefintliga samband mellan sjukfrånvaro och sjukdom?
Ett obegripligt förbiseende!
Men vårt sunda förnuft borde redan ha sagt oss att sjukfrånvaro i själva verket är det slutgiltiga beviset på att personen i fråga är fullt frisk. Om en och annan råkar bli sjukskriven på grund av just sjukdom så är det givetvis ett misstag. Det visar all forskning.
Visst finns det reformkritiker. Men de seglar under falsk flagg. De ”presenteras eller presenterar sig som sjuka, utförsäkrade, drabbade eller offer”, påpekar Kjöller när deras identitet egentligen borde vara ”revisor, bankkassörska eller undersköterska (eller) något annat”.
Den som påstår sig påverkad av sjukförsäkringens stupstock och som, av någon obegripligt anledning, intervjuas i Sveriges Radio ska självklart säga:
-         Nej, nej jag är inte drabbad av sjukförsäkringsreglerna. Jag är revisor!
”Arbetsförmåga är inget svart-vitt begrepp”, klargör nu Hanne Kjöller. I realiteten har alla sjuka en viss arbetsförmåga. Det vet vi alla! Kanske kunde hela sjukförsäkringen avskaffas? Det skulle stärka statsbudget, tillväxt och BNP.  Något finger kan man alltid röra på, eller en tå kanske.
Varför ska man ha betalt för att ligga hemma i influensa? Lite arbetsförmåga har man alltid kvar, så länge febern inte överstiger 43 grader någon längre tid, då döden lär inträda? Först då har man ingen arbetsförmåga. Men då behöver man, å andra sidan, heller ingen ersättning från Försäkringskassan.
Och så klagar de hela tiden över sin ekonomi, dessa simulanter! En kvinna påstod i Ekots lördagsintervju att hennes ekonomi ruinerats av denna historiska sociala reform. Hon uppgav sig inte ha råd med ”remouladsås till fiskpinnarna”. En annan kvinna berättade att hon ”varit utan inkomst sedan december förra året”. Men Hanne Kjöller ställer den precis rätta frågan. ”Vad har det specifikt med sjukförsäkringen att göra?”
Jag håller med! Om folk inte har råd med remouladsås kan de väl äta créme fraiche.
Slutligen öppnar DNs Hanne Kjöller falluckan för de 108 läkare som kritiserat reformen i konkurrenttidningen Svenska Dagbladet. ”Sluta straffa våra patienter”, skrev de.
”Vad vi inte fick veta är hur många som INTE skrev under”, konstaterar Hanne Kjöller, som samtidigt avslöjar att ”en av dem (som vägrat skriva på) skrev till mig och han lät berätta att han ingalunda var ensam”.
Nu tycker jag förstås, som den skolade retoriker jag är, att Hanne Kjöller här blottar sig en aning för motangrepp. Det är ju BARA EN läkare som skrivit till Hanne Kjöller på DN, samtidigt som 108 läkare skrivit till Svenska Dagbladet.
Frågan blir så lätt; hur många är det som INTE skrivit till Hanne Kjöller.
Men då kan jag genast ingripa till hennes försvar och tala om hur det ligger till. Sveriges Läkarförbund har cirka 43 000 läkare som INTE undertecknat det obskyra debattinlägget från 108 läkare som därmed förlorar all SIN trovärdighet! Deras läkarlegitimation bör omedelbart dras in för all framtid.
Tyvärr inleder Hanne Kjöller sin retoriskt skickliga ledare med att något uppgivet medge; ”kanske är regeringen dömd att förlora frågan om sjukförsäkringen”.
Risken är uppenbar med tanke på den osakliga debatt som pågår överallt.
Varför begriper inte folk vilken historisk social reform som denna regering genomfört?!
Vad är allmän folkskola, allmän och lika rösträtt, barnbidrag, barnomsorg, föräldrapenning, trygghet i anställningen, lagstadgad semester och pension, jämfört med en stupstock i sjukförsäkringen – 2000-talets, vår tids stora sociala reform?
Bror Perjus

2 kommentarer:

  1. Det är nästan så jag fundera på att göra ett besök på DN och träffa den där omtalade personen hon verkar va en sådan som inte lever i verklignhete.. tänkte hon kanske skulle få se en möta en med cancer reuatism och a alla andra sjukdommar jag har.. fast å andra sidan jag är ju är ju inte i det skicket att jag skulle orka utan att tuppa av..å då är jag ju inte så samtalsbar.. Men hon kanske kan säga åt min cancer med att ge upp och ändra riktnning det skull ju jag var henne evigt tacksam för..

    SvaraRadera
  2. På det kyrkliga uppropets (upprorets) evenemang på Medborgarplatsen var det en kvinna som trots ett svårt handikapp tagit sig till mötet. Det fanns inte plats på programmet. Hon hade velat berätta om att hon var utförsäkrad och hänvisats till arbetsförmedlingen för ett jobb. "Vem anställer en kvinna, fyllda 64 år, med förvridna händer, rullator, ständig värk i lederna och med stora svårigheter att ta sig till en arbetsplats" anförtrodde hon mig i hopp om att jag skulle kunna förmedla hennés förtvivlan. Hon berättade att hon tillhörde FAS 3 och hade av en chouch uppmanats att "tänka positivt", vackna varje morgon "och inte bara tänka på sitt handikapp utan vara glad".

    Kvinnan var visserligen ledsen för att hon inte fick berätta men haffade mig efter mötet och sa; "jag hade aldrig vågat gå upp på podiet, men kan inte du berätta för dem du träffar, för vem kan vara glad över att inte kunna arbeta men efter att under ett helt liv gått varje dag i långvården och tagit hand om våra gamla upptäcka att man plötsligt blivit en VÄLFÄRDSPARASIT!

    SvaraRadera